Uygun Kredi Bak

Uygun Kredi Bak

FETÖcü Ünlü Kaymakamla İlgili Flaş Detaylar

FETÖcü Ünlü Kaymakamla İlgili Flaş Detaylar

Arıcı Çocukların Borazan Ve Tenekeli Kuş Nöbeti

Arıcı Çocukların Borazan Ve Tenekeli Kuş Nöbeti

Kızılay Başkanı Kınıktan Arakan Çağrısı

Kızılay Başkanı Kınıktan Arakan Çağrısı

Yol Kenarında Ağaca Asılı Gelinlik Şaşırttı

Yol Kenarında Ağaca Asılı Gelinlik Şaşırttı

Wuxia Evreninde Bir Rapçi
  • Ana Sayfa » Haber
  • 19 Ağustos 2013 - 08:59:15
Wuxia Evreninde Bir Rapçi

Wuxia evreninde bir rapçi…Kerem Akça, vizyona girmeden As Sanat’tan DVD’si çıkan “Demir Yumruklu Adam”ı ele aldıKEREM AKÇA / keremakca@haberturk.com Hong Kong’un stilize dövüş TV filmi türü/alt türü wuxia pian, 1966’dan bu yana ürün vermiştir. 2000’lerde ise Tarantino’nun hatırlatması ve “Kahraman”ın klasikleşmesiyle popüler kültüre sızması ABD’nin en hip-hop sanatçısı RZA’nın bu alanda bir işe imza atmasına […]

Wuxia-Evreninde-Bir-RapciWuxia evreninde bir rapçi…
Kerem Akça, vizyona girmeden As Sanat’tan DVD’si çıkan “Demir Yumruklu Adam”ı ele aldı
KEREM AKÇA / keremakca@haberturk.com

Hong Kong’un stilize dövüş TV filmi türü/alt türü wuxia pian, 1966’dan bu yana ürün vermiştir. 2000’lerde ise Tarantino’nun hatırlatması ve “Kahraman”ın klasikleşmesiyle popüler kültüre sızması ABD’nin en hip-hop sanatçısı RZA’nın bu alanda bir işe imza atmasına kadar uzanıyor burada. “Demir Yumruklu [r] Adam”, alanı mahal-li motiflerinden özel olarak işitsel ve kurgusal manada koparıp video video estetiğiyle çekilmiş bir Afro-Amerikan wuxia TV filmi tanımına imza atıyor. Bunu yapar iken işin içine Amerikan motiflerini de dahil eder iken, esasen Baz Luhrmann’ın işitsel deformasyonuna yaklaşması ile ilgi çekiyor. sunmaya çalıştığı ilginç seyirlikle zamanla ‘kült bir TV film’e dönüşebilecek eserin, Cory Yuen’in dövüş sahnelerindeki koreografi çalışmaları ile da kalite koktuğu kesin. Bizde vizyon ve festival görmeyen “Demir Yumruklu Adam”ın DVD’si As Sanat etiketiyle birtakım hafta ev-vel raflara girdi.

Tarantino dönemi demek her mesele bir postmodern ambalaj giymek demek. Zaten o olmasaydı da belki anime estetiğiyle çekilmiş otomo-bil yarışı TV filmi “Hızlı Yarışçı Speed Racer” (“Speed Racer”, 2008), çizgi roman estetiğiyle çekilmiş zombi TV filmi “Dehşet Gezegeni” (“Planet Terror”, 2007) ve video video estetiğiyle çekilmiş wuxia “Demir Yumruklu Adam” (“The Man with Iron Fists”, 2012) olamazdı. Hong Kong’un kültürel ezgileri, Japon samuray TV filmleri, Çin dövüş TV filmleri ve Pekin operası harmanından yerçekimini kaybeden bir dövüş koreografisi yaratan ‘wuxia’, burada Afro-Amerikan kültürüyle iç içe geçiyor.

Afro-Amerikan wuxia TV filmi, rap ve hip hop’tan güç alıyor

RZA’nın hip-hop, rap ve reggae ile ilişkilerinden güç alan TV filmin bu minvalde bir kılıf giydiği kesin. Bu da ister istemez Baz Luhrmann’ın “Kırmızı Değirmen” (“Moulin Rouge!”, 2001) ile getirdiği ‘filmin geçtiği dönemde olmayan şarkılardan koreografi yaratma’ algısını harekete geçiriyor. Yönetmenin Çin’in hanedanlık döneminde, imparatorluk yaşayışındaki koşuşturmacalardan birine odaklandığı kesin.

Ama “Demir Yumruklu Adam” (“The Man with the Iron Fists”, 2012), o kaynağa “Dedektif Dee: Gizemli Alev” (“Di Renjie Zhi Tongtian Diguo”, 2010) gibi ‘Sherlock Holmes’ ya da“Şžölen” (“Ye Yan”, 2006) gibi ‘Hamlet’ arka planı ile yaklaşmıyor. Aksine görsel ve işitsel yapının olasılıkları ile oynuyor. “Kahraman”ın (“Ying Xiong”, 2002) açtığı yolda günümüzde başka ülkelere de sızan bu keyifli tür/alt tür, kelimenin tam anlamı ile bir Afro-Amerikan wuxia TV filmine tanıklık ediyor. Yani fantastik dövüş TV filmi etiketi, ‘melez bir oluşum’a kavuşturuluyor. Stilize açılar, ince ses efektleri ve opera etkisi, video video ezberi, dinamizm ve sürat-le yer değiştiriyor

Bunun içerisine bir Amerikalı kovboy, bir bilgisayar oyunundan kopma bedeni altın olabilen güçlü/iri kötü adam eklenmesi de sözü geçen eserin malzemesini arttırıyor. ޞimdilerde yönetmenlik yapan Cory Yuen’in koreografileri üstlenmesi, sinematografinin ise Hong Kong’lu bir isme verilmesi şaşırtıcı değil. RZA, önceki yüzyıllarda kendi müziğinin nasıl görsel karşılık bulacağı sonucu düşünmüş.

Koreografileri ise ses ve açılar ile oynayarak ‘stilize’ sıfatına yaklaştırmaktan ziyade biçimci ve hızlı sıfatları ile anılır hale getirmek istiyor. kısa olan planların, ekran bölme tekniğinin, ara planların aktifliği TV filmin ruhuna yansıyor. oldukça çok yakın ve yakın planların işlevi ise ‘tempo’ namına kuvvetleniyor. Üst açının geleneksel wuxia TV filmleri gibi kullanıldığı süreçte kan oranının fazlaca yükseldiğini görebiliyoruz. Kan gölüne bürünen ve kırmızı rengin yağmura dönüştüğü düello sahnelerinde böylesi bir eğilime adapte olabiliyoruz. Luhrmann ile Tarantino bir araya gelip “Kahraman”ı çekmiş gibi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
  • Yorumla
Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz